Dersin Adı | Travma Psikolojisi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSY 428 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, travma psikolojisi ile ilgili temel kavramları, psikolojik travmanın klinik görünümünü ve travmaya müdahale yöntemlerini tanıtmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, travma psikolojisi ile ilgili temel kavramları, travmatik olaylara maruz kalan kişilerin deneyimleyebileceği tepkileri, bu tepkilerin normal ve anormal boyutlarını ele almaktadır. Ders aynı zamanda travmatik stres yaşayan kişilere müdahale yöntemlerini, afetlerden sonra psikolojik ilk yardım ve psiko-sosyal destek uygulamalarını da tanıtmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı, Travma Kavramının Tanımı, Farklı Travma Çeşitleri | |
2 | İnsanın Strese Tepkisi, Stres Tepkisinin Normal ve Anormal Boyutları | Steven N. Gold (Ed.), “Defining Trauma”, chap. 2 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 15-35. |
3 | Travma Sonrası Stres Bozukluğu; Klinik Görünüm ve Etiyolojisi | Steven N. Gold (Ed.), “Trauma and Posttraumatic Stress Disorder Prevalence and Sociodemographic Characteristics”, chap. 4 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 63-87. |
4 | Travma Belirtilerini Açıklayan Kuramlar | Steven N. Gold (Ed.), “Mentalizing”, chap. 19 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 389-429. |
5 | Ara Sınav I | |
6 | Yetişkinlerde Görülen Travmatik Stres Tepkileri ve Müdahale Yöntemleri | Steven N. Gold (Ed.), “Complex Trauma and Complex Posttraumatic Stress Disorder”, chap. 15 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 285-307. |
7 | Çocuklarda Görülen Travmatik Stres Tepkileri ve Müdahale Yöntemleri | Steven N. Gold (Ed.), “Child Physical Abuse”, chap. 6 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 99-117. |
8 | Göç, Yerinden Edilme, Kayıp ve Yas | Emrah Keser (Ed.), “Kayıp ve Yas Yaşantıları” and “Uzamış Yas Bozukluğu”, chap. 1 and 2 in Kayıp ve Yas Psikolojisi, (Nobel Akademik Yayıncılık, 2021), 25-52. |
9 | Psikolojik Sağlamlık ve Travma Sonrası Büyüme | Steven N. Gold (Ed.), “Spiritual Challenges Resulting from Trauma: Implications for Inclusive Psychotherapy”, chap. 28 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 573-595. |
10 | Ara Sınav II | |
11 | Afetler ve Afetin Psikolojik Etkileri | John N. Briere and Catherine Scott, “Central Issues in Trauma Treatment”, chap. 4 in Principles of Trauma Therapy, 2nd edn (SAGE Publications, Inc, 2014), 97-133. Türk Kızılayı (2008). Afetlerde Psikososyal Uygulama Rehberi. |
12 | Afet Sonrası Psikolojik İlk Yardım Uygulamaları | John N. Briere and Catherine Scott, “Treating the Effects of Acute Trauma”, chap. 11 in Principles of Trauma Therapy, 2nd edn (SAGE Publications, Inc, 2014), 231-259. |
13 | Yardım Çalışanlarında Tükenmişlik, İkincil Travma ve Şefkat Yorgunluğu | Steven N. Gold (Ed.), “Secondary Traumatization and Compassion Fatigue”, chap. 29 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 573-574. |
14 | Travmaya Duyarlı Uygulamalar, Koruyucu ve Önleyici Çalışmalar | Steven N. Gold (Ed.), “Testimony About Trauma: Problems in Admissibility and Credibility”, chap. 24 in APA Handbook of Trauma Psychology: Foundations in Knowledge, (American Psychological Association, 2017), 485-501. |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Gold, S. N. (Ed.). (2017). APA handbook of trauma psychology: Foundations in knowledge. American Psychological Association. ISBN: 978-1433826535 Briere, J. N., & Scott, C. (2014). Principles of trauma therapy (2nd ed.). SAGE Publications. ISBN: 978-1483351247 Keser, E. (Ed.) (2021). Kayıp ve Yas Psikolojisi, Nobel Akademik Yayıncılık. ISBN: 9786254175053 Türk Kızılayı (2008). Afetlerde Psikososyal Uygulama Rehberi. ISBN: 978-975-00444-7-2 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 60 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 25 | |
Final Sınavı | 1 | 54 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Psikoloji alanına özgü temel kavram, kuram, yaklaşımlar (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, sosyal, gelişimsel, istatistiksel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) ve güncel uygulamalarla ilgili bilgiye güncel ders materyalleri ve araç-gereçleri kullanarak sahip olur. | |||||
2 | Psikolojinin farklı alt alanlarına yönelik uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahip olur. | X | ||||
3 | Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgiye ve psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından uzmanlık gerektirmeyen temel düzey beceriye sahip olur. | X | ||||
4 | Psikolojiye katkıda bulunabilecek farklı disiplinlerden yararlanır ve psikolojinin bu disiplinlere olan katkısına ilişkin temel bilgilere sahip olur. | X | ||||
5 | Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak Türkiye’de konumlanışı, psikoloji alanında geçmişten bugüne yapılan araştırmalar, uygulamalar ve karşılaşılan sorunlar ile ilgili bilgi birikimine sahip olur. | |||||
6 | Psikoloji alanında edindiği bilgiyi kullanarak bireysel ve/veya takım olarak araştırma yapma, bilimsel problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımlarını kullanarak elde ettiği bulguları yorumlama yetkinliğine sahip olur. | |||||
7 | Psikoloji alanında edindiği ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgilerini kullanarak araştırma hipotezi kurma, araştırma deseni tasarlama, veri toplama, veri analiz etme, bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde rapor etme ve yorumlama becerisine sahip olur. | |||||
8 | Psikoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahip olur. | X | ||||
9 | Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgiye sahiptir ve psikoloji ile ilgili araştırma ve uygulamalarda bireysel farklılıklara ve insan haklarına saygı gösterir. | X | ||||
10 | Psikoloji alanı ile ilgili yerli ve yabancı yayınları, alanda kullanılan ölçme-değerlendirme araç-gereçleri ve yazılımlara ilişkin gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yeniler. | |||||
11 | Hem Türkçe hem de İngilizceyi kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest